Vad krävs för att spela kasino på mobilen?

Smart spel i mobil

Det globala spelandet på mobila enheter spåddes en framgångsrik tid, en förutsägelse gjord år 2005 beräknade att spel i smartphones och liknade skulle nå en omsättning på nära 20 miljoner dollar inom några år. Nu blev det inte så, mycket på grund av det amerikanska förbudet, resultatet blev bara knappt 6 miljoner. Men det var en synvinkel som avsåg hela världen, i Sverige var uppgången jättestor. Från omkring den tidpunkten började alla spel och moduler för nätkasinon att utvecklas så att de passade för spel i mobilen. Under de allra senaste åren har även kasinon som helt och hållet riktat in sig på den mobila marknaden startats, exempelvis Mobil6000, Mobilautomaten och Mobilbet.

Vad krävs för att spela kasino på mobilen?

Alla smarta telefoner som exempelvis iPhone, Samsung eller Huawei kan användas för att spela kasino i mobilen, och åtminstone de vanligaste operativsystemen har stöd för spel som Android, iOS från Apple, Symbian och Windows Phone från Microsoft. Man skall dock vara uppmärksam på att vissa specifika kasinospel inte fungerar i mobilen. Det kan bero på när spelet är tillverkat och att det inte har anpassats. Så den som har en särskild slot som favorit i laptopen kanske inte kan spela just den i sin iPhone. Vad som kan sägas om dagens spel på kasino via mobil är att det är enkelt, snabbt och lättillgängligt.

Snabb utvecklingen

Så här har historiken som lett fram till dagens spel online med mobiltelefoner sett ut:

  • 1969 skapas ARPLANET. Det är det amerikanskt militära nätverkssystemet som får datorer att kommunicera med varandra. Namnet är en förkortning av forskningsanstalten som låg bakom innovationen, Advanced Research Projects Agency
  • Omkring 1980: Amerikanska universitet skapar ett nätverk med ARPLANETs teknik
  • 1981: Nordiska mobiltelefonisystemet NMT skapas
  • 1984: Chalmers Tekniska Högskola ansluter sig till USA och erhåller det första svenska IP-numret
  • 1985: Toppdomäner skapas, bland annat .com. Detta möjliggjorde att fler datorer kunde ansluta
  • 1988: SUNET, ett nät för universitet och högskolor i Sverige skapas. Med den kunde man även koppla upp sig mot USA
  • 1990: World Wide Web www, skapas genom att CERN i Schweiz skapar http som protokoll med språket HTML
  • 1992: GSM- mobiltelefonnät blir möjlig
  • 1994: Internet blir tillgängligt för vanligt folk i Sverige
  • 90-talet: Telefonmodem används för att koppla upp sig mot internet
  • 2000: GSM (2G- nätet) med GRPS görs tillgängligt
  • 2001: ADSL görs tillgängligt genom Bredbandsbolaget och Telia med flera leverantörer, men bara på 25 orter i landet
  • 2003: 3G införs
  • 2009: 4G i Stockholm samt Oslo är först i världen med 4G-LTE
  • 2010: Man beräknar att fler än 90 procent av den svenska befolkningen använder internet